Jo, det har ju varit en hel del flygningar med cykel i år och jag tror att många med mig alltid har lite ångest för just det här med att packa sin cykel.

Lägg därtill den eventuella ångesten, om ens pärla skall komma fram hel eller inte.

Min erfarenhet efter en hel del resande är att flygbolagen, oftast behandlar bagage utefter  dess tålighet.

En hårdplastväska kan man vara tuffare mot, än med en pappkartong

( sen finns det ju naturligtvis alltid människor som har en dålig dag….

sni

och tar ut det på till exempel cyklar oavsett förpackning, även om just denne kille inte har något med påståendet att göra )

Så därför packar jag gärna min cykel i en tejpad pappkartong ( ja HELA kartongen är lindad i tejp – för extra skydd och för ev regn )

IMG_0906

Men vi tar det från början

Pedaler av – och pedalen skall peka framåt och in-sex-nyckeln skall vridas BAKÅT

IMG_1031

Då kartongen är såpass stor kan jag behålla bakhjulet på. Sen växlar jag upp till lättaste växeln, för att skydda bakväxeln något

IMG_1034

Sen är det dags att skruva av styret

På min Canyon är det verkligen enkelt. Två små skruvar tar bort plastlocket och sen ytterligare 4 för att lossa hela styret

IMG_1032

Framhjulet av och sen brukar jag använda ett par löparskor för extra skydd för framgaffeln

IMG_1036

Sadeln är det mest pilliga då jag kör med Shimano Di2 växlar och måste skruva loss batteriet ur sadelstolpen, men svårt är det inte

IMG_1033

Batteriet tejpar jag sen fast på ramen

IMG_1035

Sen är det bara att ställa cykeln i kartongen

IMG_1038

Till sist fyller jag kartongen med lite tomma vattenflaskor som ändå skall med, löparskor och några påsar fyllda med träningskläder som extra skydd så delarna inte skall skava mot varandra.

Sadelstolpe, pedaler och skruvar packar jag i resväskan

IMG_1039

Tejpa ihop kartongen och sen är det bara att flyga och fara…..:-)